Forside /  Produkt
Klarte ikke legge varen i handlekurven. Feilmeldingen var::
Du må velge noe i alle boksene under!
Du må velge en variant!
Denne varianten er ikke på lager!
Server Error: Server Error: Klarte ikke hente varianter for det produktet.
Varen er lagt til handlekurven. Gå til kassen

MERCEDES BENZ 300 SLR UHLENHAUT COUPE 1:

Id: 105156

Denne samlerbilen fra Maisto i scala 1:18 er bare helt rå!


Det er ikke produsert så mange av denne modellbilen så den vil sannsynligvis stige i verdi fremover!


Her kan du lese litt om 1955 Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupe:


Med sin åttesylindrede, 2982-cc-motor som utvikler opptil 310 hestekrefter, var denne Silver Arrow i stand til en maksimal hastighet på over 300 km/t – nok til å drive den til ære i alle de beste landeveisløpene i 1955. The Mille Miglia, Targa Florio, Tourist Trophy, Eifelrennen og Swedish Grand Prix – 300 SLR vant dem alle.


De livlige linjene i karosseriet, med det langstrakte panseret, ble supplert med de slående proporsjonene til de sidemonterte eksosrørene, lufteventilene og de wire-eiker hjulene. Cockpiten, med sin buede frontrute, var elegant skulpturert. Rudolf Uhlenhaut omtalte sitt siste bilkunstverk som en "hot-heeled touring car", og 300 SLR Coupé levde opp til faktureringen. Uhlenhaut Coupé veide bare 1117 kilo, men utviklet 310 hestekrefter, og akselererte til en maksimal hastighet som nærmet seg 290 km/t i testing (produsentens data viste en toppfart på 284 km/t). Dette gjorde toseteren til den raskeste bilen i sin tid som ble registrert for bruk på offentlig vei, samt «en av de mest spennende bilene som Mercedes-Benz noensinne har bygget», som motorsportguru Karl Ludvigsen senere har observert.


Den lynraske  300 SLR Coupé kom imidlertid aldri i serieproduksjon. Den Stuttgart-baserte bilprodusenten mente at midten av 1950-tallet ikke var det rette tidspunktet for å få frem en kraftig sportsturner av denne typen, og la veiversjonen av speilreflekskameraet falle i glemmeboken. Da Mercedes trakk seg ut av motorsporten i 1955, ble SLR Coupé-prosjektet lagt på is. Bare to prototyper av dette mesterverket av kraft og eleganse ble noen gang bygget, og likevel hadde denne fantastiske bilen fortsatt blitt en legende i seg selv.


Hvorfor er 300 SLR så dyrt?


Det som gjør Silver Arrow så dyr koker ned til to ting – sjeldenhet og Mercedes sin racinghistorie. Mercedes forlot racingscenen i 1955 etter sin løpske suksess med 300 SL. Men det laget to eksempler på 300 SLR året etter som en etterfølger.


Hvor mange 1955 Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé er det? Ni 300 SLR’s


Mercedes-Benz bygde totalt ni 300 SLRs, hvorav to skulle settes til side etter ordre fra Rudolf Uhlenhaut, designsjef for selskapet på den tiden. Disse to bilene skulle bygges som veilovlige biler, hvor den ene endte opp som Uhlenhauts personbil.


En Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé fra 1955 har i 2022 blitt solgt til en privat bilsamler for utrolige 143 millioner US Dollar!



Kr 889,00
Antall
Id: 105156
Top